top of page

Till fjälls för jobb!

På hösten dom senaste tre åren har jag åkt till Lövåsgårdens Fjällhotell i Idre för att fotografera naturen och djuren i dom sprakande höstfärgerna på fjällen. När jag checkade ut förra året 2021 sa jag att det var nog sista gången jag var här, hon i receptionen bara log. Det gick ungefär ett halvår tills jag ville tillbaka en fjärde gång! I April 2022 skrev jag till en av ägarna till hotellet med ett förslag om ett samarbete.

Dom var intresserade så vi bokade in att jag skulle komma nu i slutet av September för att fotografera deras hotell med närliggande natur. Det är verkligen nåt speciellt med att vara här som gör att du kommer ner i varv när du vandrar i dom här miljöerna. Jag ska vara här i fem dagar och behöver inte göra annat än att vandra och fotografera, resten sköter hotellet om då jag har helpension.

Jag började min resa hit i onsdags, tror jag åkte hemifrån 03:00! När jag ska göra nåt roligt och är ivrig har jag alltid svårt att sova för jag vill bara iväg. Natten kan kännas som ett onödigt ont då för jag vill bara att det ska bli nästa morgon. Det blev nog bara två korta pauser längs vägen för att äta och sträcka på kroppen. Ju närmare jag kom såg jag hur färgglad naturen var här med höstens färger. När jag var framme började jag fotografera hotellrum och annan interiör på hotellet, sen åkte jag till Grövelsjön några timmar. På eftermiddagen blev det mer fotografering av hotellrum innan det var dags för middagen och sen en god natts sömn.

Så där har dagarna rullat på med jobb att fotografera fler olika saker som frukost, dukade bord inför middag, rummen, hotellet utifrån och närliggande fjäll. När det varit regnigt har jag använt tiden till att redigera i flera timmar, det ingår i yrket som fotograf. En dag när jag kom tillbaka till rummet efter en hel dag så hade jag över 1200 fotografier att gå igenom och redigera men det var bara roligt. Det är det här jag längtat efter att få jobba med! På hotellet tilltalas jag inte med mitt namn utan som fotografen, det tar jag som en komplimang.

När jag varit här i Idre genom åren har jag ibland funderat om jag skulle stöta på han som gjorde att jag började med fotografering. Han heter Alexander Neimert jobbar som fotograf och bor i Idre så det vore ju inte omöjligt. För ungefär fem år sen kom vi i kontakt med varandra, då gav han mig många goda råd och tips om fotografering, utrustning och fina ställen att se i Idre. I torsdags när jag varit och fotograferat soluppgången vid Städjan träffar jag Alexander på fjället. Mycket roligt att träffa honom och hinna prata lite om vad vi båda gör nu.

Att åka iväg så här själv i flera dagar har sina för och nackdelar. Fördelen är att jag kan gå eller åka vart jag vill och spendera hur mycket tid jag vill åt att fotografera. Nackdelen är, trodde aldrig att jag skulle säga det men att inte ha någon att prata med. Det första folk säger om mig är nog inte att jag är social, jag skulle aldrig kunna tänka mig som en toastmaster till exempel! Jag ser mig och min familj som hink och spade, vi behöver vara tillsammans!

Jag rekommenderar varmt detta hotell som har ungefär 10 minuters gångavstånd till Långfjället. Det är också nära till Grövelsjön och Städjan-Nipfjället som är fantastiskt fint. Maten är toppen här och jag som är vegan och äter glutenfri kost har aldrig varit ett problem för dom. Personalen är alltid glad och hjälpsam, flera gånger har dom ordnat frukost och lunch för mig så att jag kan hämta den tidigt på morgonen när jag ska ut och fotografera.

Tack Anders med personal för ett mycket roligt samarbete och härliga dagar på fjället!

Hoppas ni blir lika nöjda som jag med fotografierna, några från fjället finns redan på min hemsida.