top of page

Äppelpaj och fiske

Att känna doften av nybakad äppelpaj, bröd, kladdkaka eller biskvier har blivit en vardag hemma hos mig. Jag vet inte om det är bra eller dåligt att ha en dotter som utbildar sig till bagare/konditor!? Eller jag skulle nog säga att det är bra för jag älskar fika och doften av nybakat. Som tur är kan jag inte äta allt hon bakar för ibland använder hon animaliska produkter. Men dom gånger hon gör veganskt då njuter jag av hennes fika, se hennes äppelpaj nedan. Om du förresten har barn och det snart är dags för gymnasieval så rekommenderar jag varmt Vackstanäs gymnasiet. Det är där min dotter går och dom har intressanta program, suverän personal och rektor som ser alla barnen och deras behov eller stöd. Sen blir det inte sämre med skolans omgivning av natur och en sjö. Bara ett tips!

Hemmagjord äppelpaj

För två dagar sen åkte jag till en plats ungefär 20 minuters bilresa från där jag bor för att vandra runt två små fina sjöar. Jag brukar åka hit på försommaren för att fotografera ängsull som växer i öppna våtmarker och myrområden. Sen åker jag några gånger på hösten och vintern. Många fiskare åker hit för det finns inplanterad ädelfisk som regnbåge och öring. Jag har inget intresse av fiske men det ligger så fint och det finns spänger som underlättar att gå på mellan sjöarna och runt dom. Tyvärr var den ena sjön avstängd, eller området runt den då det var jakt. Jag höll till vid sjön där det inte var jakt. Det finns vindskydd vid sjöarna och jag hade tänkt tända en brasa då det var minusgrader på morgonen, men tyvärr var veden slut. När jag kände mig färdig efter några timmars fotografering började jag gå tillbaka till bilen. När jag går längs sjön möter jag en fiskare och vi började prata lite. Han berättar om flugfiske och om att tillverka sina egna flugor som han gör. Han undrade också om jag sett att det vakade någonstans, det hade det gjort på tre ställen. Jag frågade om jag fick fotografera honom när han fiskade. Det var inga problem, så jag backade undan för att ge honom utrymme för att svinga sin lina och spö för att få ut flugan i vattnet.

Flugfiske vid en sjö på hösten

En sak som jag har lärt mig sent inom fotografering är vikten av att ha rätt slutartid oavsett vad jag fotograferar. Jag hade 1/1000 sekund som slutartid för att få fiskaren skarp när han rörde sig ganska snabbt. Hellre att motivet är skarpt men du har fått lite "brus" i bilden på grund av högt ISO tal.

Jag började göra en förklaring här om dom olika funktionerna som ISO, slutartid och bländartal. Insåg snabbt att det skenade iväg och passar inte i det här inlägget så jag tog bort det. Kanske gör ett sånt inlägg senare nån gång?

Jag gick runt för att få olika kompositioner när han fiskade. Under tiden jag var där blev det inget napp för honom tyvärr. Innan jag gick lämnade jag ett visitkort och sa åt honom att kontakta mig om han var intresserad av att se fotografierna. Jag vet av egen erfarenhet att det inte finns många fotografier på mig själv. Därför tänkte jag att det kunde vara kul för honom att ha bilder på sig när han fiskade. När jag gick vände mig om och tog några sista fotografier när han njöt av kaffe med macka i solen.

Dagen efter hade han skickat mail och frågade om han fick se dom. Jag skickade över bilderna med vattenstämpel till honom och han gillade dom så mycket att han köpte två i webbformat och en beställde han i större storlek och inramad. Mycket roligt att han blev så nöjd!

Skön morgon och lyckad fotografering trots att jag inte kunde gå vid båda sjöarna. Lärdom från den dagen är att planer kan ändras och då gäller det att jag anpassar mig för att göra det bästa av det för att få ut det jag vill.

OM jag hade kunnat gått till andra sjön hade jag kanske inte träffat fiskaren. Då hade jag heller inte kunnat göra den fotograferingen, marknadsfört mig eller sålt fotografier till en ny kund!

Spång till en sjö i höstfärger

Spegelblank sjö med dimma och höstfärger